Groepsgrootte en verticale groep

Er zijn maximaal 7 tot 10 kinderen in een verticale groep. Dit houdt in dat kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in de groep zitten. Net zoals in een gezin. Broertjes en zusjes kunnen zo samen opgevangen worden.

Buitenschoolse opvang van 4 t/m 12 jaar 

Voor de kinderen die na schooltijd in De Springplank komen is het, na een dag school, even bijkomen met iets te drinken en een paar stukken fruit. Lekker op de bank ploffen en een boek pakken of samen een spelletje spelen. Jongere kinderen kunnen in de huishoek spelen en er kan geknutseld worden. We kijken gericht naar de kinderen in de groep en passen het aanbod hier op aan.

Activiteiten
Ook 's middags is op de buitenschoolse opvang een mooi aanbod. Natuurlijk mogen de kinderen lekker spelen. Het is immers hun vrije tijd! We zorgen er voor dat er regelmatig iets klaarligt. Dit kan een creatieve activiteit zijn, maar ook een spelactiviteit. De activiteit past bij het thema waarover we werken.Herfstactiviteit in het park...

Vakantieprogramma
In de vakantie is er nog veel meer tijd voor een activiteit en werken we een weekprogramma uit. De kinderen kunnen hier uit kiezen.
Voorbeeld programma: Vakantieprogramma Herfstvakantie

Workshops
Elke pedagogisch medewerker (in opleiding) organiseert een workshop waaruit de kinderen mogen kiezen. We hebben al een workshop 'Slijm maken', 'Parfum maken' en 'Yoga" aangeboden.

Verwonderen - Verkennen - Experimenteren
Voor de kinderen, die naar de buitenschoolse opvang gaan, valt ook genoeg te ontdekken. We bieden speelgoed- en ontwikkelingsmateriaal aan met verschillende mogelijkheden. Waarin kinderen hun creativiteit en fantasie kwijt kunnen.
Zandtovenaar m.b.v. de lichttafel...

Ideeënbus en activiteitenmap
Heb je een leuk idee? Stop dit in de ideeënbus. Opmerkingen, tips en ideeën kunnen de kinderen opschrijven en in de bus doen. De kinderen kunnen ook een keuze maken uit de activiteitenmap.

Kindervergadering
Tijdens de vergadering bespreken we welke ideeën in de bus zitten en kijken we welke we kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld: "We willen graag eens op het raam schilderen". We kijken dan of dit mogelijk is en plannen het in.
We vragen tijden de vergadering ook de mening van de kinderen. "Gaan we bijvoorbeeld vaak genoeg naar buiten"? "Over welk thema willen jullie werken"?